Ofte stillede spørgsmål.

Her finder du de ofte stillede spørgsmål (FAQ).

Antennesignal

K
L

Antennesignal - Kolding

Antennesignal leveres fra AFiK (Antenneforeningen i Kolding).

Lejemålet forsynes med antennesignal fra AFiK (Antenneforeningen i Kolding).

Når du flytter ind i et lejemål, som forsynes af AFiK, modtager du den programpakke, som den tidligere lejer havde. Sammen med lejekontrakten har du modtaget information herom sammen med din lejekontrakt.

Ønsker du en anden programpakke end den tidligere lejer, skal du hurtigst muligt rette henvendelse til antenneforeningen.

Hvis du ønsker at skifte programpakke, kan dette ske den dag du overtager lejemålet eller til et kvartalsskifte ved varsling senest den 15. i måneden inden udgangen af kvartalet. Ændring af programpakken ved indflytning er gratis indtil 14 dage efter indflytning. Ændringer af programpakken kan i øvrigt udføres hver måned mod et gebyr.

Vælger du bredbåndsadgang uden TV kan du ikke modtage TV via antennestikket, men du har mulighed for at købe internet hos Norlys. Dette skal du betale separat hos Stofa.

Du kan ikke selv udmelde lejemålet af antenneforeningen, da tilslutningen er en del af lejemålet og dermed tilhører din udlejer. Ønsker du en udmeldelse af antenneforeningen, bedes du kontakte udlejer og bede vedkommende om at rette henvendelse til antenneforeningen.

Ejendommens elinstallationer

K
L

Appen 'e-vaskeri' virker ikke

Nogle gange virker appen 'e-vaskeri' ikke, så man f.eks. får beskeden 'ingen forbindelse' og det derfor ikke er muligt at reservere eller få notifikationer, når vask er klar.

Når dét sker kan Nortec support sædvanligvis genstarte routeren og løse problemet med det samme. Du kan selv kontakte Nortec support på telefon 70 256 256, alternativt kontakte os og så beder vi dem om at genstarte routeren.

K
L

Hvorfor er der ingen varme - Aarhus?

Hvis varmen pludselig forsvinder kan det skyldes strømafbrydelse eller ledningsbrud.

Se https://www.kredslob.dk/driftsstatus

Efter varmeafbrydelse kan der efterfølgende være problemer med kolde radiatorer. Det skyldes normalt, at der kan komme luft i anlægget i forbindelse med arbejdet. Hvis du ikke selv kan udlufte radiatoren kan du kontakte os for hjælp.

K
L

Hvorfor er der ingen varme / vand / el - Kolding?

Hvis der er problemer med varme / vand / el kan det skyldes strømafbrydelse eller ledningsbrud.

Se https://www.ewii.dk/driftsinfo/

Efter varmeafbrydelse kan der efterfølgende være problemer med kolde radiatorer. Det skyldes normalt, at der kan komme luft i anlægget i forbindelse med arbejdet. Hvis du ikke selv kan udlufte radiatoren kan du kontakte os for hjælp.

K
L

Hvorfor er der ingen varme / vand / el - Odense?

Hvis der er problemer med varme / vand / el kan det skyldes strømafbrydelse eller ledningsbrud.

Se

Efter varmeafbrydelse kan der efterfølgende være problemer med kolde radiatorer. Det skyldes normalt, at der kan komme luft i anlægget i forbindelse med arbejdet. Hvis du ikke selv kan udlufte radiatoren kan du kontakte os for hjælp.

K
L

Kan man få flere vaskebrikker til husstanden?

Systemopsætningen ved Nortec muliggør kun en vaskebrik pr. husstand. Til gengæld kan man registrere op til to brugere pr. vaskebrik

Dette kræver bare, at person 1 opretter sig som ny bruger med sit telefonnummer og person 2 opretter sig som ny bruger med sin e-mail.

K
L

Må jeg tilslutte et køleskab, fryser eller andet til ejendommens fælles el, f.eks. i kælderen eller mit kælderrum?

Nej - som udgangspunkt må du ikke tilslutte et køleskab, en fryser eller noget som helst andet el-forbrugende til ejendommens fælles el.

Fraflytning

K
L

Hvornår skal fraflytningssyn afholdes?

Lejemålet skal som hovedregel fraflyttes 14 dage før opsigelsesperioden udløber.

Det fremgår af lejekontraktens § 11, hvor mange dage før opsigelsesperiodens udløb lejemålet skal fraflyttes.

I de fleste tilfælde skal lejemålet fraflyttes 14 dage før. Efter bestemmelserne i nyere lejekontrakter skal lejemålet typisk fraflyttes 10 hverdage før. I rigtig gamle lejekontrakter (typisk fra før 1980) er der ingen bestemmelser herom og i så fald skal lejemålet først fraflyttes ved opsigelsesperiodens udløb.

Formålet er at give håndværkerne tid til at gennemføre eventuelle istandsættelsesarbejder før ny lejers overtagelse af lejemålet.

K
L

Skal alle nøgler afleveres ved fraflytningssynet?

Alle nøgler, som du har modtaget ved og eventuelt efter indflytning skal afleveres ved flyttesynet.

Hvis du ikke afleverer alle nøgler vil der for din regning blive foretaget omkodning af alle cylindre til lejemålet, herunder eventuelt også til postkasse og hængelåse.

Hvis du har udskiftet låsecylinderen til din egen skal du indsætte ejendommens låsecylinder før fraflytningen, idet der ellers vil blive foretaget omkodning af alle cylindre til lejemålet.

K
L

Skal alle parkeringskort afleveres ved fraflytningssynet?

Alle parkeringskort som du har modtaget ved og eventuelt efter indflytning skal afleveres ved flyttesynet.

Manglende parkeringskort skal erstattes.

Hvis du har en digital parkeringstilladelse skal du ikke gøre noget. Vi sørger for at gøre den inaktiv efter din fraflytning.

K
L

Skal alle vaskebrikker afleveres ved fraflytningssynet?

Alle vaskebrikker som du har modtaget ved og eventuelt efter indflytning skal afleveres ved flyttesynet.

Manglede vaskebrikker skal erstattes.

K
L

Skal alle vaskekort afleveres ved fraflytningssynet?

Alle vaskekort som du har modtaget ved og eventuelt efter indflytning skal afleveres ved flyttesynet.

Manglende vaskekort skal erstattes.

Husorden

K
L

Bekæmpelse af bananfluer

Lejer er selv ansvarlig for bekæmpelse af bananfluer.

K
L

Er der en husorden for ejendommen?

Udlejer har ansvar for, at der hersker god ro og orden i ejendommen. De regler, som skal skal sørge for at dette sker, er angivet i den husorden, som udleveres sammen med din lejekontrakt.

Som lejer skal du følge disse regler og andre rimelige påbud til sikring af en god husorden og en forsvarlig brug af det lejede.

K
L

Er der regler for, hvor mange der må bo i en bolig?

På indflytningstidspunktet må man som familie bo to personer pr. beboelsesrum

På indflytningstidspunktet må man som familie bo to personer pr. beboelsesrum. Dvs. to voksne eller en voksen og et barn i en etværelses, to voksne og to børn eller en voksen og tre børn i en toværelses, to voksne og fire børn eller en voksen og fem børn i en treværelses osv. Det er en forudsætning, at de to voksne er gift eller kærester. Ellers vil der være tale om delvis fremleje, og så er der andre regler.

Disse regler gælder kun på indflytningstidspunktet. Det er tilladt at få flere børn i en bolig, selvom den så i princippet bliver for lille. Dvs. at der i en etværelses kan flytte to voksne ind, og disse to voksne kan få et barn. Familien vil i det tilfælde være for mange til at flytte ind i en etværelses bolig, men de bliver ikke tvunget til at flytte ud. De kan blive boende, uanset hvor mange børn de får, så længe de er én familie.

Kommunen har en afdeling, som bl.a. kontrollerer, om der bor for mange i en bolig. Hvis kontrolafdelingen finder noget, der ikke stemmer overens med lovgivningen, kontakter de udlejer. Det er derefter udlejers opgave at kontakte lejeren med henblik på at få forholdene bragt i orden.

Da det er udlejers ansvar, at reglerne overholdes, kan udlejer i sidste ende være nødsaget til at ophæve lejemål, hvis lejer ikke overholder loven.

K
L

Hvor må jeg stille min scooter / knallert / motorcykel m.v. ?

På grund af brandfare må scootere, knallerter, motorcykler m.v. ikke stilles i ejendommens fællesarealer eller i (lejernes) kælder-/loftsrum . De må stå udenfor eller i ejendommens cykelskur, hvis et sådant forefindes. Viceværten er instrueret om at flytte tingene udenfor uden varsel.

K
L

Hvorfor må der ikke stå ting på trappen / reposen?

Bygningsreglementet har fastsat nogle funktionskrav til adgangsforholdene i bygninger.

Som udgangspunkt må der ikke forefindes oplag med væsentlig brandbelastning i en trappeopgang. Henstilles der effekter uden væsentlig brandbelastning i trapperummet, må de ikke kunne genere gangarealet. Trapper i etageboligbebyggelse skal have en fri bredde på min.1,0 m.

Trapper i en etageejendom skal normalt sikre gode adgangs-og flugtvej-forhold for bygningens brugere. For at sikre dette, er der nogle formelle krav i Bygningslovgivningen der skal overholdes. Flugtveje skal udformes på overskuelig måde som gange og trapper, der giver betryggende mulighed for, at personer kan bringe sig i sikkerhed på terræn i det fri. Flugtveje må ikke indrettes til andre formål end trafik. Gange kan dog indrettes til formål, som ikke medfører væsentlig forøget brandbelastning eller reducerer gangenes funktion som flugtveje.

Som udgangspunkt må der ikke forefindes oplag med væsentlig brandbelastning i en trappeopgang. Henstilles der effekter uden væsentlig brandbelastning i trapperummet, må de ikke kunne genere gangarealet. Trapper i etageboligbebyggelse skal have en fri bredde på min.1,0 m.

Ansvaret for henstilling af ulovlige effekter i trapperummet påhviler i første omgang den der har gjort det, men ejendommens ejer/administrator har pligt til at påtale ulovlige forhold og holde ejendommen i forsvarlig og sikker stand.

Såfremt ejer/administrator ikke sikrer at ejendommen holdes i forsvarlig og sikker stand, kan kommunens bygningsmyndighed påbyde ejer/administrator at sikre dette.

  • Begrebet »brandbelastning«

dækker over, om der er materiale, som kan sprede en eventuel brand. Eksempelvis er et gangareal med sofaer, hynder, tæpper og lange flagrende gardiner betydeligt mere brandbelastet end en tom gang. Særligt flugtveje skal holdes fri, for at undgå en veritabel brandfælde uden udgang.

  • Uddrag af Bekendtgørelse nr. 184 af 06/05 1983 brandsikring af beboelsesbygninger opført år 1900 og senere:

Ordensforskrifter m.m.

§ 9."Ejendommens adgangsarealer, brandredningsarealer (brandveje), trapper med tilhørende forrum og gange samt adgang hertil må ikke indrettes eller benyttes til andre formål end adgang eller tilkørsel. Arealerne, trapperne og gangene m.v. skal holdes ryddelige. De må heller ikke anvendes til henstilling af biler, cykler og barnevogne m.m. eller til oplagring af varer og affald m.m., der kan fremme en brands udbredelse eller hindre personers flugt og brandvæsenets indsats i tilfælde af brand."

K
L

Jeg skal have besøg af en håndværker - hvorfor bliver jeg ikke kontaktet?

Vi sender næsten altid en rekvisition til vores håndværkere med kontaktoplysninger til lejer i form af telefonnummer.

For ikke at køre forgæves ringer langt de fleste håndværkere selvfølgelig i forvejen for at lave en aftale.

Desværre oplever vi tit, at håndværkerne ringer forgæves - ofte mange gange. Formentlig fordi lejer ikke besvarer et opkald fra ukendt nummer. Selv når vores håndværkere efterlader besked på telefonsvarer sker det tit, at lejer ikke ringer tilbage.

Det er selvfølgelig med til at besværliggøre og forsinke udbedring.

K
L

Må jeg krydse naboejendommens baggård for at komme ind i ejendommens baggård

Svar nej. Der er ikke indgået en aftale med ejeren af naboejendommen om at vores lejere må krydse baggården for at komme ind i ejendommens baggård. Hegn og låge står i øvrigt på naboejendommens grund og tilhører derfor denne, hvorfor vi heller ikke kan modsætte os at lågen aflåses.

K
L

Må man ryge i lejemålet eller på ejendommens fællesarealer?

Tobaksrygning og enhver form for rygning er ikke tilladt på ejendommens fællesarealer, herunder trappe, kælder og loft af hensyn til andre lejere, der ikke tåler tobaksrøg. Udlejer ønsker, at ejendommen bliver røgfri, hvorfor alle lejekontrakter efter marts 2016 indeholder bestemmelser om rygeforbud også i lejlighederne.

Det præciseres samtidigt, at tobaksrygning eller enhver anden form for rygning i lejemålet kan medføre, at der skal gennemføres et omfattende forarbejde forud for maling af lejemålet.

Forarbejdet, der omfatter bl.a. ozonbehandling og nedvaskning af tjære m.v. samt påføring af isoleringsgrunder for at hindre udtræden af de tjærestoffer, der er bundet i tapetet, skal betales af lejer ved fraflytning.

Lugten fra røg eller skodder i en skraldespand kan sagtens trække ind til andre beboere og dermed være til gene for dem.

I ejendomme med centralsug nytter det heller ikke, at puste røgen ind i emhætten for så spreder den sig med 100% sikkerhed til de øvrige lejemål.

K
L

Renholdelse af trapperum - Fynsgade 29

For- og bitrappe skal renholdes mindst en gang ugentligt i h.t. husorden & brugsvejledning. Der skal anvendes sæbespåneopløsning eller specialvaskemiddel - aldrig brun sæbe eller opvaskemiddel.

Lejerens renholdelsesforpligtelser omfatter renholdelse af trapperum:

  • Hvad omfatter trapperenholdelse?
    • Vask af gulvbelægning samt aftørring af træværk.
    • Pudsning af vinduer.
    • Bankning af eventuelle gulvmåtter..
    • Trappen skal renholdes fra og med egen repos og ned til og med næste repos.
  • Hvilke trapperum er omfattet?
    • hoved- og bitrappe.
  • Hvor ofte skal trapperenholdelse udføres?
    • Mindst én gang ugentlig eller så ofte det måtte være påkrævet for at trapperummet fremtræder rengjort.
  • Hvad er turnus for trapperenholdelse?
    • Trapperenholdelsen udføres på skift mellem lejerne således:
      • Lejlighederne til højre renholder trappen i lige uger og lejlighederne til venstre i ulige uger
      • Lejlighederne i stueetagen skal vaske trappen fra egen repos og helt ned i kælderen.
      • Lejligheden på 4. etage renholder trappen hver uge.

Til normal rengøring vaskes med lunkent vand tilsat et vaskemiddel. En tynd sæbespåneopløsning (1-2 dl sæbespåner opløst i 10 liter varmt vand) eller et specialvaskemiddel (f.eks. Forbo Monel Floorcare) er ideelt. Brug aldrig brun sæbe eller opvaskemiddel.

K
L

Renholdelse af trapperum - Katrinegade

Lejerens renholdelsesforpligtelser omfatter renholdelse af trapperum, der udføres jævnfør Husorden & brugsvejledning.

Lejerens renholdelsesforpligtelser omfatter trappevask, der udføres jævnfør Husorden & brugsvejledning.

Trapperenholdelsen omfatter vask af gulvbelægning samt aftørring af træværk. Endvidere skal vinduerne pudses og eventuelle gulvmåtter bankes.
Fortrappe skal vaskes fra egen hoveddør til underliggende etage mindst én gang ugentlig eller så ofte det måtte være påkrævet for at trappen fremtræder rengjort.
Lejlighederne i stuen skal vaske trappen fra nederste repos og helt til gadedøren.
Til normal rengøring vaskes med lunkent vand tilsat et vaskemiddel. En tynd sæbespåneopløsning (1-2 dl sæbespåner opløst i 10 liter varmt vand) eller et specialvaskemiddel (f.eks. Forbo Monel Floorcare) er ideelt. Brug aldrig brun sæbe eller opvaskemiddel.

K
L

Renholdelse af trapperum - P.P. Ørums Gade 34

For- og bitrappe skal renholdes mindst en gang ugentligt i h.t. husorden & brugsvejledning. Der skal anvendes sæbespåneopløsning eller specialvaskemiddel - aldrig brun sæbe eller opvaskemiddel.

Lejerens renholdelsesforpligtelser omfatter renholdelse af trapperum:

  • Hvad omfatter trapperenholdelse?
    • Vask af gulvbelægning samt aftørring af træværk.
    • Pudsning af vinduer.
    • Bankning af eventuelle gulvmåtter..
    • Trappen skal renholdes fra og med egen repos og ned til og med næste repos.
  • Hvilke trapperum er omfattet?
    • hoved- og bitrappe.
  • Hvor ofte skal trapperenholdelse udføres?
    • Mindst én gang ugentlig eller så ofte det måtte være påkrævet for at trapperummet fremtræder rengjort.
  • Hvad er turnus for trapperenholdelse?
    • Trapperenholdelsen udføres på skift mellem lejerne således:
      • Lejlighederne til højre renholder trappen i lige uger og lejlighederne til venstre i ulige uger
      • De to dobbeltværelser er fælles om trappevasken og deler denne mellem sig efter indbyrdes aftale.

Til normal rengøring vaskes med lunkent vand tilsat et vaskemiddel. En tynd sæbespåneopløsning (1-2 dl sæbespåner opløst i 10 liter varmt vand) eller et specialvaskemiddel (f.eks. Forbo Monel Floorcare) er ideelt. Brug aldrig brun sæbe eller opvaskemiddel.

K
L

Renholdelse af trapperum - Udsigten 21-23

For- og bitrappe skal vaskes mindst en gang ugentligt i h.t. husorden & brugsvejledning. Der skal anvendes sæbespåneopløsning eller specialvaskemiddel - aldrig brun sæbe eller opvaskemiddel.

Lejerens renholdelsesforpligtelser omfatter renholdelse af trapperum, der udføres jævnfør Husorden & brugsvejledning.

  • Trapperenholdelsen omfatter vask af gulvbelægning samt aftørring af træværk. Endvidere skal vinduerne pudses og eventuelle gulvmåtter bankes.
  • Hoved- og bitrappe skal vaskes fra egen hoveddør til underliggende etage mindst én gang ugentlig eller så ofte det måtte være påkrævet for at trappen fremtræder rengjort.
  • Trappevask udføres på skift mellem lejerne således:
    • Lejlighederne til højre renholder trappen i lige uger og lejlighederne til venstre i ulige uger
    • Lejlighederne i stuen skal vaske trappen fra nederste repos og helt ned til næste repos.

Til normal rengøring vaskes med lunkent vand tilsat et vaskemiddel. En tynd sæbespåneopløsning (1-2 dl sæbespåner opløst i 10 liter varmt vand) eller et specialvaskemiddel (f.eks. Forbo Monel Floorcare) er ideelt. Brug aldrig brun sæbe eller opvaskemiddel.

K
L

Trappevask - Dronningensgade 74-80

Fortrappe skal vaskes mindst en gang ugentligt i h.t. husorden & brugsvejledning. Der skal anvendes sæbespåneopløsning eller specialvaskemiddel - aldrig brun sæbe eller opvaskemiddel.

Lejerens renholdelsesforpligtelser omfatter trappevask, der udføres jævnfør Husorden & brugsvejledning.

  • Trapperenholdelsen omfatter vask af gulvbelægning samt aftørring af træværk. Endvidere skal vinduerne pudses og eventuelle gulvmåtter bankes.
  • Fortrappe skal vaskes fra egen hoveddør til underliggende etage mindst én gang ugentlig eller så ofte det måtte være påkrævet for at trappen fremtræder rengjort.
  • Trappevask udføres på skift mellem lejerne således:
    • Lejlighederne i stueetagen og på 1. sal (Dronningensgade 78 og 80).
      • Lejlighederne til højre renholder trappen i lige uger og lejlighederne til venstre i ulige uger.
    • Lejlighederne i øvrigt ( Dronningensgade 74 og Dronningensgade 78 3 / 80 3).
      • Lejlighederne renholder trappen hver uge.
    • Lejlighederne i Dronningensgade 74B har ikke trappevask.
    • Lejlighederne i stuen skal vaske trappen fra nederste repos og helt til gadedøren.

Til normal rengøring vaskes med lunkent vand tilsat et vaskemiddel. En tynd sæbespåneopløsning (1-2 dl sæbespåner opløst i 10 liter varmt vand) eller et specialvaskemiddel (f.eks. Forbo Monel Floorcare) er ideelt. Brug aldrig brun sæbe eller opvaskemiddel.

K
L

Trappevask - Gøhlmannsvej 54-64

For- og bitrappe skal vaskes mindst en gang ugentligt i h.t. husorden & brugsvejledning. Der skal anvendes sæbespåneopløsning eller specialvaskemiddel - aldrig brun sæbe eller opvaskemiddel.

Lejerens renholdelsesforpligtelser omfatter trappevask, der udføres jævnfør Husorden & brugsvejledning.

  • Trapperenholdelsen omfatter vask af gulvbelægning samt aftørring af træværk. Endvidere skal vinduerne pudses og eventuelle gulvmåtter bankes.
  • Hoved- og bitrappe skal vaskes fra egen hoveddør til underliggende etage mindst én gang ugentlig eller så ofte det måtte være påkrævet for at trappen fremtræder rengjort.
  • Trappevask udføres på skift mellem lejerne således:
    • Fortrappe
      • Hovedtrappe, lejlighederne i nr. 54, 56. i ugerne 1, 3, 5, 7, ..., 49, 51 og 53
      • Hovedtrappe, lejlighederne i nr. 56, 58. i ugerne 2, 4, 6, 8, ..., 48, 50 og 52
      • Hovedtrappe, lejlighederne i nr. 62, 64. i ugerne 1, 2, 3, 4, ..., 50, 51, 52 og 53
      • Lejlighederne i stuen skal vaske trappen fra nederste repos og helt ned til næste repos.
    • Bitrappe
      • Bitrappe, lejlighederne st og 1. sal i nr. 54, 56. i ugerne 1, 3, 5, 7, ..., 49, 51 og 53
      • Bitrappe, lejlighederne st og 1. sal i nr. 56, 58. i ugerne 2, 4, 6, 8, ..., 48, 50 og 52
      • Lejlighederne i stuen skal vaske trappen fra nederste repos og helt ned til næste repos.

Til normal rengøring vaskes med lunkent vand tilsat et vaskemiddel. En tynd sæbespåneopløsning (1-2 dl sæbespåner opløst i 10 liter varmt vand) eller et specialvaskemiddel (f.eks. Forbo Monel Floorcare) er ideelt. Brug aldrig brun sæbe eller opvaskemiddel.

K
L

Trappevask - Rosensgade 105-111

Fortrappe skal vaskes mindst en gang ugentligt i h.t. husorden & brugsvejledning. Der skal anvendes sæbespåneopløsning eller specialvaskemiddel - aldrig brun sæbe eller opvaskemiddel.

Lejerens renholdelsesforpligtelser omfatter trappevask, der udføres jævnfør Husorden & brugsvejledning.

  • Trapperenholdelsen omfatter vask af gulvbelægning samt aftørring af træværk. Endvidere skal vinduerne pudses og eventuelle gulvmåtter bankes.
  • Hovedtrappe skal vaskes fra egen hoveddør til underliggende etage mindst én gang ugentlig eller så ofte det måtte være påkrævet for at trappen fremtræder rengjort.
  • Trappevask udføres på skift mellem lejerne således:
  • Lejlighederne med lejlighedsnummer 1, 5
    • Søndag i ugerne 1, 5, 9, 13, 17, 21, 25, 29, 33, 37, 41, 45, 49, 53
  • Lejlighederne med lejlighedsnummer 2, 6
    • Søndag i ugerne 2, 6, 10, 14, 18, 22, 26, 30, 34, 38, 42, 46, 50
  • Lejlighederne med lejlighedsnummer 3, 7
    • Søndag i ugerne 3, 7, 11, 15, 19, 23, 27, 31, 35, 39, 43, 47, 51
  • Lejlighederne med lejlighedsnummer 4, 8
    • Søndag i ugerne 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40, 44, 48, 52
  • Lejlighederne 9 og 10
    • Lejlighederne til højre renholder trappen søndag i lige uger og lejlighederne til venstre søndag i ulige uger
  • Lejlighederne 1, 2, 3, 4 Skal vaske trappen fra nederste repos og helt ned til kælderen.

Til normal rengøring vaskes med lunkent vand tilsat et vaskemiddel. En tynd sæbespåneopløsning (1-2 dl sæbespåner opløst i 10 liter varmt vand) eller et specialvaskemiddel (f.eks. Forbo Monel Floorcare) er ideelt. Brug aldrig brun sæbe eller opvaskemiddel.

K
L

Trappevask - Solvej 4-18

Fortrappe skal vaskes mindst en gang ugentligt i h.t. husorden & brugsvejledning. Der skal anvendes sæbespåneopløsning eller specialvaskemiddel - aldrig brun sæbe eller opvaskemiddel.

Lejerens renholdelsesforpligtelser omfatter trappevask, der udføres jævnfør Husorden & brugsvejledning.

  • Trapperenholdelsen omfatter vask af gulvbelægning samt aftørring af træværk. Endvidere skal vinduerne pudses og eventuelle gulvmåtter bankes.
  • Fortrappe skal vaskes fra egen hoveddør til underliggende etage mindst én gang ugentlig eller så ofte det måtte være påkrævet for at trappen fremtræder rengjort.
  • Lejlighederne i stuen skal vaske trappen fra nederste repos og helt til gadedøren.

Til normal rengøring vaskes med lunkent vand tilsat et vaskemiddel. En tynd sæbespåneopløsning (1-2 dl sæbespåner opløst i 10 liter varmt vand) eller et specialvaskemiddel (f.eks. Forbo Monel Floorcare) er ideelt. Brug aldrig brun sæbe eller opvaskemiddel.

Indflytning

K
L

Fuldmagt til el-leverance

Vi vil gerne sørge for at tilmelde dig til el-leverance, så du ikke skal tænke på dét oven i indflytningen.

Ifølge reglerne på elmarkedet er det den enkelte lejers ansvar at sørge for at dennes lejemål er tilmeldt en elaftale hos en elleverandør. Er lejer ikke tilmeldt, er der en risiko for, at strømmen bliver afbrudt.

Vi tilbyder at sørge for, at du er tilmeldt en elleverandør på lejemålet ved indflytning.

Vi kan kun tilmelde dig til en elleverandør, hvis vi har en underskreven fuldmagt fra dig OG såfremt hele CPR-nummeret oplyses, da NRGi Elhandel er forpligtet til at indsamle CPR-nummer efter elforsyningsloven.

Udfyld og underskriv denne fuldmagt senest fire dage efter overtagelsesdato eller indflytningsdato (tidligste dato).

K
L

Indflytningssyn

Ved fremsendelse af lejekontrakten (via Addo Sign) indkalder vi samtidig til indflytningssyn så tæt på overtagelsesdagen som muligt. Dato og tidspunkt for indflytningssyn fremgår også af lejekontraktens § 11.

Som udgangspunkt overtages et lejemål den 1. i måneden medmindre den 1. falder på en lørdag, søndag eller helligdag. I disse tilfælde udskydes overtagelsesdatoen til den kommende hverdag.

K
L

Fejl og mangler ved indflytninger

Fejl og mangler kan indberettes til os op til 14 dage efter lejeforholdets begyndelse, medmindre fejlen ikke ved almindelig agtpågivenhed har kunne konstateres. Dette kunne være en defekt radiator i et lejemål, der er overtaget i sommerperioden.

Fejl og mangler skal indberettes skriftligt, jf. lejekontraktens § 11. Hvis du ønsker at dokumentere mangler med fotos, skal disse, hver især, være forsynet med en beskrivende tekst, der dels angiver hvor foto er taget (fx stue), dels angiver hvad du vil påberåbe dig. Vi skal umiddelbart kunne koble beskrivelsen sammen med relevante fotos, fx ved at foto nummereres og beskrivelsen henvise til denne nummerering, fx foto 1, foto 2 o.s.v.

Bemærk videoer kan ikke kan bruges til at indberette forhold.

Væsentlige fejl og mangler i lejemålet sørger vi for bliver afhjulpet inden for kort tid. Eventuelle bemærkninger om mindre mangler og kosmetiske forhold gemmer vi sammen med lejekontrakten, så du ved fraflytning ikke bliver gjort ansvarlig for disse.

Lejebetaling

K
L

Betalingsservice

Vi opfordrer til at huslejen betales via Betalingsservice.

Så længe du ikke er tilmeldt Betalingsservice modtager du i slutningen af måneden et girokort på næste måneds husleje. Oplysninger til brug for tilmelding til Betalingsservice fremgår af girokortet.

Du kan foretage tilmelding til betalingsservice her.

Du må ikke bruge gamle girokort til at betale (eller tilmelde) huslejen, da indbetalingen så bogføres i den forkerte periode (år), hvilket giver os en masse ekstraarbejde med omkontering.

K
L

Hvad er boligsikring?

Boligsikring er boligstøtte til lejere, der ikke er pensionister.

Førtidspensionister, som har fået tilkendt førtidspension efter den 1. januar 2003, kan også modtage boligsikring.

K
L

Hvem kan få boligsikring?

Boligsikring kan som udgangspunkt kun gives til lejere. Der kan som udgangspunkt kun ydes boligstøtte til boliger med eget køkken.

Du kan således ikke få boligsikring, hvis du bor på et værelse.

K
L

Hvordan beregnes boligsikring?

Boligsikring beregnes hovedsageligt ud fra husstandens indkomst og formue, antal børn, huslejens størrelse og boligens areal.

Der er særlige regler for boligsikring for førtidspensionister efter ny ordning (regler efter 1. januar 2003), for stærkt bevægelseshæmmede og for beboere i kollektive bofællesskaber.

Samtlige husstandsmedlemmers indtægter indgår i beregningen. Også et eventuelt barns indtægter over et vist beløb medregnes.

Boligsikring beregnes som udgangspunkt af den leje, der betales for boligen. Der ydes ikke boligsikring til udgifter, der betales ved siden af lejen, som for eksempel varme- eller antennebidrag.

Boligsikring gives kun til et vist antal kvadratmeter. Er boligen større, indgår kun en del af huslejen i beregningen. Arealet opgøres som bruttoetagearealet, dvs. inkl. bl.a. adgangsarealer såsom trappeopgange.

Det er muligt at foretage en foreløbig beregning af boligsikringen på borger.dk.

K
L

Hvordan får man boligsikring?

For at få boligsikring skal du indsende en ansøgning til Udbetaling Danmark. Der ydes boligsikring fra den 1. i måneden efter, at ansøgningen er indgivet.

Ved indflytning ydes boligsikring dog fra indflytningsdagen, hvis ansøgningen indgives inden en måned.

K
L

Hvordan skal saldo vaskeriforbrug forstås?

I ejendomme med betalingsvaskeri kan du se saldo vedrørende vaskeriforbrug på displayet i vaskeriet.

Denne saldo er for både den foregående måned og løbende måned. Saldoen viser således det beløb du samlet skylder på et givent tidspunkt, hvilket skal ses i sammenhæng med at afregningen af vaskeriforbrug er forskudt med to måneder (se spørgsmål / svar herom).

K
L

Hvornår afregnes vaskeriforbrug?

I ejendomme med betalingsvaskeri sker afregning to måneder forskudt.

Det forbrug du har haft i fx august måned, bliver opkrævet i oktober måned, september måned forbrug opkræves i november måned o.s.v.

K
L

Hvornår skal lejen betales?

Lejen forfalder til betaling den 1. i hver måned.

Lejen forfalder til betaling den 1. i hver måned (forfaldsdagen).

Sidste rettidige betalingsdag er dog 3. hverdag efter forfaldsdagen. Hvis forfaldsdagen eller den 3. hverdag er en lørdag, udskydes forfaldsdagen/sidste rettidige betalingsdag til den følgende hverdag.

Betaling af leje er pligtig pengeydelse i henhold til lov om leje. Betales lejen, aconto varme (og eventuelt aconto vand og el) eller anden pligtig pengeydelse for sent eller slet ikke, kan udlejer pålægge dig et påkravsgebyr. Gebyret er et fast beløb og er en pligtig pengeydelse i lejeforholdet.

Pligtig pengeydelse i lejeforholdet betyder at udlejer kan hæve lejeaftalen, hvis du ikke betaler disse beløb inden en vis tidsfrist.

Betalingsmåder
Da vores administration er baseret på automatisk EDB-behandling af lejeopkrævninger m.v., opfordres du til at tilmelde dig Betalingsservice, så lejen betales automatisk og rettidigt hver måned.

Tilmelding kan ske via netbank eller ved direkte henvendelse til dit pengeinstitut. Oplysningerne til brug for tilmelding fremgår af de girokort du får sendt (huslejeopkrævningen).

Du kan dog altid lovlig indbetale huslejen til en af os anvist bankkonto. Kontonummeret kan fremgå af lejekontrakten, men du skal være opmærksom på, at denne oplysning kan være forældet, hvorfor du altid bør kontrollere rigtigheden heraf inden indbetaling.

Lejemålets installationer

K
L

Det lugter fra afløb

Lugt fra afløb kan skyldes flere ting. Heldigvis kan problemet ofte løses relativt let.

En typisk årsag er, at der mangler vand i vandlåsen. Løsning:

  1. Hæld et par liter kogende vand i alle afløb,
  2. luft grundigt ud og se om dét løser problemet.

Det kan også skyldes hår og sæberester i vandlåsen. Løsning:

  1. Fjern risten i gulvet,
  2. tag vandlåsen op, hvis der er sådan en, og rens den med varmt vand, sulfo og børste,
  3. fjern klumperne af hår og sæberester, og kom det i en affaldssæk. Håret må ikke smides ud i toilettet eller vasken, så det ender i afløbene igen.

Generelt:

  • Hæld kogende vand ned i afløbet 3-4 gange om måneden, også selvom afløbet ikke er stoppet. Det gælder ikke kun for køkkenvasken, men også de andre afløb inklusive afløbene i gulvet. Det varme vand sørger for at opløse fedt, slam, sæberester og andet, der havner i rørene

K
L

Fibernet/ internet

I stadig flere lejemål er der mulighed for at få fibernet. Ofte er der også frit valg mellem flere udbydere. I nogle ejendomme er der også alternativer til fibernet.

6000 Kolding

  • Undersøg om du kan få fibernet her.
  • Se oversigt over mulige udbydere / leverandører her. For at bestille fibernet i Kolding skal du bruge lejemålets adresse og et installationsnummer som du får fra os.

8000 Aarhus C

  • Undersøg om kan få fibernet og se mulige udbydere / leverandører her. For at bestille fibernet i Aarhus skal du kun bruge lejemålets adresse.

8220 Brabrand

  • Der er installeret fiber i ejendommen og du kan derfor indgå en aftale med AURA eller en af deres samarbejdspartnere om fibernet og eventuelle tv-pakker m.v. Se f.eks.:
  • Som alternativ til fibernet kan du også få internet (og eventuelt tv-pakke) via det eksisterende coax netværk som hidtil har betjent STOFA. Se:

    Endelig kan du også - som hidtil - indgå aftale med fx TDC om levering af internet via telefonkabel.

8380 Odder

  • Fibernet er udrullet efterår 2022. Du kan indgå aftale med AURA eller en af deres samarbejdspartnere, fx kazoom.
  • Som alternativ til fibernet kan du også få internet (og eventuelt tv-pakke) via det eksisterende coax netværk. Kontakt Oddernet.

Generelt

  • Se muligheder her. Et alternativ kan også være 5G

VIGTIGT

  • Du skal selv indgå en aftale med en leverandør.
  • Uanset om du indgår aftale med AURA, Kazoom, Fastspeed, Vios eller en helt femte er der tale om en aftale direkte mellem dig og leverandøren. Udlejer har intet at gøre med dette aftaleforhold. Derfor er alle betalinger og forpligtelser, du i den forbindelse påtager dig, udlejer uvedkommende.
  • Alle spørgsmål vedrørende teknik, faktura, aftaleforhold m.v. skal rettes til leverandøren.
  • Når du fraflytter lejemålet skal du selv sørge for at opsige eller flytte aftalen.
  • Hvis der ikke allerede ér indlagt fibernet i lejemålet / ejendommen kan etablering ikke garanteres, men udlejer er som udgangspunkt positivt indstillet overfor etablering af fibernet. Udlejer indestår ikke for om der forefindes el-stik m.v., hvor en eventuel fiberboks måtte blive opsat. Udgiften til etablering el-stik m.v. til fiberboks er udlejer uvedkommende.

K
L

Hvad er et kulfilter?

Kulfilter er det filter, du bruger, hvis du IKKE kan føre luften ud til en ventil i ydervæggen, men i stedet filtrerer luften for madlugt og fører den tilbage i køkkenet uden lugt.

Kulfiltret skal normalt udskiftes 1-2 gange om året afhængigt af, hvor meget du bruger emhætten. Nogle skal dog udskiftes ca. hver 3 måned.

K
L

Hvem skal betale, hvis jeg beskadiger vandrør eller el-ledning, f.eks. ved at bore huller i vægge?

Det påhviler lejeren at undersøge om der er vandrør eller ledninger dér hvor lejeren ønsker at bore / sømme / skrue i vægge. Hvis lejer beskadiger vandrør eller el-ledninger skal lejer betale for udbedring heraf.

Med en vægskanner til ganske få hundrede kroner kan du nemt identificere lægter og metal samt strøm i lofter, vægge og gulve. I Kolding kan du låne en vægskanner af viceværten.

K
L

Hvem skal sørge for udskiftning af pærer. lysstofrør, filter mv. i lejemålet?

Du skal selv sørge for at udskifte forbrugsgods efter behov. Forbrugsgods defineres som varer, hvoraf et regelmæssigt forbrug finder sted og omfatter eksempelvis pærer, lysstofrør, filtre mv. i lejemålet.

K
L

Hvordan tilslutter jeg lamper til lampeudtag?

Selve lampestedet er en del af den faste installation i boligen, hvorfor denne skal monteres af den autoriseret el installatør. Men når lampestedet er monteret, er det meningen, at du som privat person selv skal tilslutte dine lamper til udtaget.

Når du skal montere en lampe i i udtaget, er det vigtigt at spændingen til udtaget er helt slukket. Dette gøres nemmest ved at slukke på HPFI / HFI relæet. For at være helt sikker bør du måle efter med en polsøger og tilsikre at spændingen er afbrudt.

Dækslet løses ved at føre en ligekærvet skruetrækker ind i hullet på siden af dækslet og vride dækslet nedad. Ledningen fra lampen føres igennem dækslet, og afisoleres. Ledningen føres igennem aflastningen oppe i selve lampestedet, således lampe evt. kan hænge direkte ud fra lampestedet.

Det er vigtigt at aflastningsbøjlen spænder omkring selve den ydre kappe på lampeledningen. Nu skal ledningerne afisoleres i passende længde, således de kan tilsluttes de rette klemmer i lampestedet.

I de fleste lampesteder er der følgende klemmer:

  • M1 = Mellemledning eller tændledning , klemme til tilslutning af lampen, således den kan tændes og slukkes. Når der tændes på afbryderen kommer der spænding på denne klemme.
  • N = Nulledning / nullen, klemmen for tilslutning af nulledningen
  • Jordsymbol = Jordledning, jordklemmen til tilslutning af jordledning fra lampen.
  • M2/L = Mellemledning / tændledning eller Faseklemme, klemmen hvor der kan være konstant spænding, eller en tændledning til tænd og sluk af lyset

Skal du tilslutte en almindelig 230V lampe, med 2 leder i ledningen, (typisk en brun og blå) skal den brune oftest monteres i M1, og den blå i N. Så skulle lampen gerne lyse når der tændes på kontakten / afbryderen.

Læs mere her.

K
L

Hvorfor virker min ovn ikke (komfur med ur)?

I mange komfurer med ur, virker ovnen kun, hvis uret er indstillet.

K
L

Opvaskemaskine lyser for salt selvom der er salt i beholderen

Min opvaskemaskines lampe lyser for mangler salt eller melder påfyld salt, selvom saltbeholderen er fyldt.

  1. Påfyld kun groft salt til opvaskemaskiner i saltbeholderen / blødgøringsanlæget.
    Hvis du f.eks. påfylder fint salt i beholderen, kan det klumpe sammen og ikke opløses.
  2. Opløs sammenklumpet salt i beholderen.
    - Skru låget af saltbeholderen
    - Hæld varmt vand i saltbeholderen.
    - Rør rundt i saltbeholderen med f.eks. håndtaget på en grydeske, indtil saltet er helt opløst.
    - Skru låget på saltbeholderen igen, luk lågen og tænd for maskinen igen.
  3. Hvis ovenstående ikke løste problemet kontakt os, så kan få en servicetekniker forbi.

K
L

Radiator varmer selv om den er slukket

Hvis radiatoren varmer selv om den er slukket kan problemet være at termostaten er defekt eller at nåleventilen har sat sig fast.

Kontakt os for hjælp.

K
L

Hvorfor larmer mit køleskab

Køleskabet har en helt central position i køkkenet, men det betyder ikke, at det også skal have en central position i bevidstheden. Faktisk har vi det bedst med vores køleskab, når vi ikke kan høre det. Larmer dit køleskab, får du her nogle tips til, hvad der kan være galt.

Hvilke lyde laver køleskabet?

Alle køleskabe har forskellige ”driftslyde”, der er forbundet med specifikke funktioner, for eksempel automatisk afrimning. Hvis dit helt nye køleskab laver mærkelige lyde, kan det være en del af driften.

Lidt lyd kan ikke undgås

Boblelyde eller små knald kommer typisk fra det kølemiddel, der presses rundt i køleskabet. Summelyde, vibrationer og andre metalliske lyde har ofte noget at gøre med rørsystemet og høres typisk i forbindelse med afrimning. Begge dele er helt normalt. Det samme gælder forskellige bankelyde, der også kan opstå, når køleskabet afrimes.

Hvis det er ekstra slemt

Hvis lydene er højere end normalt eller højere, end du havde forventet, kan der være flere forklaringer. Langt de fleste kan du selv løse uden besøg af en tekniker.

Her kommer de mest almindelige årsager til støjen:

  • Skabet er ikke i vater - Hvis dit køleskab ikke står helt lige, kan det påvirke cirkulationen af kølemiddel i skabet eller lægge ekstra pres på den ene side. Det kan give mere støj, især hvis køleskabet samtidig ikke står helt stabilt. Sørg derfor for, at dit køleskab står helt lige og ikke kan rokke.
  • Køleskabsdøren lukker ikke tæt - Hvis din køleskabsdør ikke lukker helt tæt, skal kompressoren på overarbejde for at køle maden ned. Det giver larm, og det slider på dit køleskab, så levetiden bliver kortere. Det kan muligvis løses ved at lukke døren lidt hårdere, men hvis den slet ikke er tæt, skal du have fat i en tekniker.
  • Skabet står for tæt på en væg - På bagsiden af dit køleskab sidder kompressoren, der sørger for at holde temperaturen nede. Ligesom enhver anden motor vil den larme og vibrere en smule, når den kører. Står køleskabet for tæt på bagvæggen - eller sidevæggen, hvis det er en indbygningsmodel - kan vibrationerne forplante sig til væggene, hvilket øger støjniveauet. Det kan du løse ved at flytte skabet lidt længere væk fra væggen.
  • Der er faldet noget ned bag køleskabet - Meget støj kan også skyldes, at der er faldet noget ned bag ved køleskabet. Det kan enten ligge i klemme mellem skabet og væggen eller bare ligge og presse ind mod køleskabet. Det giver samme problem, som hvis skabet stod for tæt på væggen.
  • Madrester i afløbet - Bagerst i køleskabet sidder der et afløb, der kan stoppe til. Det sker, fordi madrester og lignende blokerer for afløbet. Resultatet er, at der kan komme vand på kompressoren, som larmer, når det fordamper. En grunding rengøring af dit køleskab kan derfor være med til at fjerne larmen.
  • Kompressoren er gået i stykker - Hvis køleskabet larmer helt ulideligt, og sker det fra den ene dag til den anden, er kompressoren sandsynligvis gået i stykker. Der kan også være kommet luft i systemet. I begge tilfælde skal du have fat i en tekniker for at få løst problemet.

Kilde: whiteaway

Opsigelse

K
L

Du kan bo den forudbetalte leje op

Hvis du har betalt forudbetalt leje ved inflytning, kan du benytte den som betaling af huslejen de(n) sidste måned(er), du bebor lejemålet.

Gør venligst opmærksom på, hvis du ønsker at benytte den forudbetalt husleje som lejebetaling. Gerne samtidig med din skriftlige opsigelse.

Hvis vi skal trække den forudbetalte husleje fra opkrævningen allerede den første måned efter din opsigelse SKAL vi have besked senest midt i måneden før din opsigelse, idet vi indsender opkrævningsoplysninger til NETS efter det tidspunkt.

I din lejekontrakt kan du se, hvor mange måneders forudbetalt husleje du har betalt. Vi fratrækker den forudbetalte husleje baglæns i forhold til opsigelsesperioden.

Eksempel:

  • Du har indbetalt to måneders husleje og opsiger i januar lejemålet til frigørelse den 1. maj. I så fald fratrækker vi den forudbetalte husleje i april og marts måneds opkrævning, mens du stadig skal betale fuld husleje i februar.

Forudbetalt husleje dækker ikke aconto varme og eventuel aconto vand og el, eventuel vaskeriforbrug mm. Disse beløb skal du fortsat betale.

Eventuelt overskydende forudbetalt husleje afregnes over flytteopgørelsen. Depositum kan ikke bruges til at betale husleje.

K
L

Fremvisning af det opsagte lejemål

Det vil være til stor hjælp, hvis lejemålet fremstår ryddeligt og udluftet, når det besigtiges af den nye lejer.

For at vi kan udleje dit lejemål, skal interesserede nye lejere kunne få adgang til lejemålet. Ifølge Lov om leje skal du give adgang mindst 2 timer hver anden hverdag.

K
L

Hvad er opsigelsesvarslet?

Ønsker du at fraflytte dit lejemål, kan du her læse om, hvornår vi skal have din opsigelse m.v.

Opsigelsesperioden er løbende måned + opsigelsesvarslets længde, jf. § 175 i lov om leje. Opsigelse sker til den første hverdag i en måned, der ikke er dagen før en helligdag, jf. § 175 i lov om leje.

Du skal være opmærksom på, at det afgørende er, hvornår udlejer modtager opsigelsen. Hvis du sender et fysisk brev d. 29, men det først kommer frem d. 2, så kan udlejer lovligt kræve, at du skal blive i lejligheden en måned ekstra.

Eksempler:

  1. Vi modtager din opsigelse af lejemålet den 12. januar. Januar er løbende måned. Opsigelsesvarslet, f.eks. tre måneder, starter den 1. februar og du hæfter derfor for lejemålet til den første hverdag i maj, der ikke dagen før en helligdag.
  2. Du sender din opsigelse den 29. januar, men vi modtager den først den 1. februar. Februar er løbende måned. Opsigelsesvarslet, feks. tre måneder, starter den 1. marts og du hæfter derfor for lejemålet til den første hverdag i juni, der ikke dagen før en helligdag.

-o-

Følgende fremgår af vejledning for beboelse (f.eks. typeformular A, 9. og 10. udgave) om lejerens opsigelse:

"Det følger af lejeloven, at lejeaftalen af lejeren kan opsiges med 3 måneders varsel, medmindre andet varsel er aftalt imellem parterne. Aftale herom anføres i kontraktens § 11.

Lejeren kan med 1 måneds varsel opsige en lejeaftale om et accessorisk enkeltværelse, medmindre andet er aftalt. Aftale herom anføres i kontraktens § 11. Et accessorisk enkeltværelse er et værelse, som er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller en del af et en- eller tofamilieshus, som udlejeren bebor.

Lejeren kan med 3 måneders varsel opsige en lejeaftale om et separat enkeltværelse (klubværelse), medmindre andet er aftalt. Aftale herom anføres i kontraktens § 11. Et separat enkeltværelse er et værelse, som ikke er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller en del af et en eller tofamilieshus, som udlejeren bebor."

Ekona har ingen accessoriske enkeltværelser, så for alle beboelseslejemål er der 3 måneders opsigelse.

K
L

Hvor længe skal der betales for varme, vand og el efter opsigelse af lejemålet?

Lejer hæfter for varme-, vand- og elforbrug frem til tidspunktet for frigørelse fra lejemålet.

De fleste målere er fjernaflæste, så der vil altid være en aflæsning pr. skæringsdagen.

K
L

Hvordan annonceres lejemålet

Vi annoncerer opsagte lejemål på ekona.dk og boligportal.dk. Eventuelt annonceres ledige lejligheder ved opslag i lokale dagblade.

Fra tid til anden annoncerer fraflyttende lejer selv lejemålet, f.eks. på facebook.

Du skal da være opmærksom på, at fraflyttende lejers beskrivelse, priser og betingelser ikke nødvendigvis er i overensstemmelse med de vilkår som vi udbyder lejemålet med. Typisk kan der være forskelle i depositum eller forudleje. Kontakt os derfor altid for korrekt udbudsmateriale.

K
L

Opsigelse af lejemålet

Din opsigelse skal være skriftlig, underskrevet og os i hænde senest den sidste hverdag i en måned.

Opsigelsesperioden er løbende måned + opsigelsesvarslets længde, jf. § 175 i lov om leje. Opsigelse sker til den første hverdag i en måned, der ikke er dagen før en helligdag, jf. § 175 i lov om leje.

Du skal være opmærksom på, at afgørende er, hvornår udlejer har modtaget opsigelsen. Hvis du sender et fysisk brev d. 29, men det først kommer frem d. 2, så kan udlejer lovligt kræve, at du skal blive i lejligheden en måned ekstra.

Eksempler:

  1. Vi modtager din opsigelse af lejemålet den 12. januar. Januar er løbende måned. Opsigelsesvarslet, f.eks. tre måneder, starter den 1. februar og du hæfter derfor for lejemålet til den første hverdag i maj, der ikke dagen før en helligdag.
  2. Du sender din opsigelse den 29. januar, men vi modtager den først den 1. februar. Februar er løbende måned. Opsigelsesvarslet, f.eks. tre måneder, starter den 1. marts og du hæfter derfor for lejemålet til den første hverdag i juni, der ikke dagen før en helligdag.

Ønsker du at fraflytte lejemålet med et kortere opsigelsesvarsel end 3 måneder, skal det fremgå af opsigelsen og vi vil i så fald forsøge at genudleje lejemålet til den ønskede dato. Du skal være opmærksom på, at du hæfter for husleje mm. i hele opsigelsesperioden, hvis det ikke lykkes os at genudleje dit lejemål før tiden.

Opsigelsen skal være skriftlig

Opsigelse af et lejemål skal altid være skriftlig i form af et underskrevet dokument. Du kan altså ikke nøjes med bare at sende en email.

Du kan bruge den opsigelsesformular, der er vedhæftet de fleste lejekontrakter eller selv skrive en opsigelse.

Opsigelsen kan fremsendes med brevpost eller indskannes og sendes med email.

Opsigelsen skal underskrives

Vær opmærksom på, at opsigelsen skal underskrives af alle de personer der har skrevet under på lejekontrakten (med mindre disse efter aftale med udlejer er frigjort fra lejekontrakten). En evt. ægtefælle skal også underskrive opsigelsen - også selvom ægtefællen ikke står på lejekontrakten.

Tidsfrist for opsigelsen

Opsigelsen skal være os i hænde senest den sidste hverdag i en måned.

Kvittering for opsigelsen

Når vi har modtaget opsigelsen får du altid en skriftlig bekræftelse med en forklaring på, hvad der sker i perioden frem til fraflytning. Samtidig bliver du indkaldt til fraflytningssyn.

K
L

Spar penge når du flytter

Det koster altid at flytte fra en bolig til en anden, men man kan gøre en del selv, hvis man vil.

Inden fraflytningssynet skal lejemål og pulterrum ryddes helt, og lejemålet skal være 100% rengjort.

Nedenstående eksempler er mangler, som fraflyttere ofte kommer til at betale for ved fraflytning.

Udskift (hvis det er defekt/revnet)

  • Batteri i dørklokke
  • Pærer i emhætte, ovn, køleskab samt indbyggede spots/lamper
  • Hylder og skuffer i køleskab og fryser

Rengør og afkalk

  • Ovn ind- og udvendigt, herunder alle bradepander og riste (læg evt. bageplader/rist i en sort affaldssæk med lidt salmiakspiritus natten over, det løsner det brændte - husk at stille sækken udenfor)
  • Alle afløb, både i køkken og badeværelse (også i bruseren)
  • Ventilation i badeværelse
  • Stikkontakter
  • Vaskemaskine, tørretumbler og opvaskemaskine (si, filtre og sæbebeholder)
  • Fliser/klinker, vandhaner, WC-skåle, brusehoved og perlatorer (dysen på vandhane)
  • Generel rengøring af alle flader, skuffer, skabe, hårde hvidevarer mv.
  • Vinduesrammer og ruder ind- og udvendigt
  • Eventuel altan

Husk endvidere at

  • Meddele el-aflæsning til dit selvvalgte elselskab - typisk NRGi

    OBS. Angiv den rigtige dato som skæringsdato, da du ellers risikerer dobbelt flyttegebyr fra selskaberne. Eks.: Hvis din opsigelsesperiode udløber d. 31. maj, skal du oplyse denne dato som skæringsdato.

Renovation

K
L

Hvem skal kontaktes for fjernelse af storskald i Kolding?

Kommunen tilbyder afhentning af storskrald under de kommunale storskraldsordninger. Du kan læse nærmere om ordningen her.

Det er også muligt at andre kan have gavn og glæde af dit storskrald. I så fald kan det måske genbruges, se her.

K
L

Hvem skal kontaktes for fjernelse af storskrald i Odder?

Kommunen tilbyder afhentning af storskrald under de kommunale storskraldsordninger. Du kan læse nærmere om ordningen her.

Det er også muligt at andre kan have gavn og glæde af dit storskrald. I så fald kan det måske genbruges, se her.

K
L

Hvem skal kontaktes for fjernelse af storskrald i Randers?

Kommunen tilbyder afhentning af storskrald under de kommunale storskraldsordninger. Du kan læse nærmere om ordningen her.

Det er også muligt at andre kan have gavn og glæde af dit storskrald. I så fald kan det måske genbruges, se her.

K
L

Hvem skal kontaktes for fjernelse af storskald i Aarhus?

Kommunen tilbyder afhentning af storskrald under de kommunale storskraldsordninger. Du kan læse nærmere om ordningen her.

Det er også muligt at andre kan have gavn og glæde af dit storskrald. I så fald kan det måske genbruges, se her.

K
L

Hvordan skal husholdningsaffald håndteres?

Husholdningsaffald skal anbringes i omhyggeligt lukkede poser i ejendommens affaldscontainere eller afleveres i de specialindrettede affaldsøer på de kommunale fortovsarealer.

K
L

Hvordan skal storskrald håndteres?

Affald, der ikke kan fjernes med den almindelige dagrenovation, skal fjernes af lejeren for egen regning og ved egen foranstaltning. Kasserede møbler, papkasser o.lign. må ikke sættes på/i trapper, gange, lofter, kældre og gård eller fortovsarealer.

K
L

Lås på containere

På grund af misbrug er det desværre nødvendigt at aflåse containere flere steder i Kolding, nemlig Frydsvej, Solvej, Gøhlmannsvej, Udsigten og Carl Plougs Vej.

Der udleveres i den forbindelse én nøgle pr. husstand. Nøglen skal afleveres ved fraflytning. Renovationsselskabet har nøgler til containerne, så de kan låse dem op ved tømning.

K
L

Sådan får du flere grønne poser til madaffald (Odense)

Grønne poser udleveres af ejendommens vicevært.

I praksis sker der det, at vi med jævne mellemrum fordeler et antal grønne poser til hver husstand. Interval herfor er endnu ikke fastlagt, men vil blive justeret i takt med at vi opnår erfaringer.

Rettigheder og forpligtelser

K
L

Det er ikke tilladt at holde, passe eller have besøg af husdyr, smådyr, kæledyr, hobbydyr, selskabsdyr m.v.

Det er ikke tilladt at holde, passe eller have besøg af dyr, smådyr, husdyr, kæledyr, hobbydyr, selskabsdyr m.v. i lejemålet.

Lejer må ikke holde, passe eller have besøg af husdyr og smådyr af nogen art, herunder bl.a. hund, kat, fisk, stuefugle og gnavere.

Flere og flere personer har allergier mod forskellige dyr og ved at have dyr i lejemålet, kan udlejer ikke fremover garantere eventuelt svært allergiske lejere, at der ikke har været holdt dyr i lejemålet. Selv ved god hygiejne og påpasselighed opleves desuden støj- og lugtgener, samt øget vedligeholdelsesbehov, såfremt der holdes dyr.

Der må således ikke holdes, passes eller modtages besøg af nogen former for dyr i lejemålet af hensyn til fremtidige lejere, samt ejendommens øvrige beboere.

K
L

Du kan have ret til fremleje

Det er vigtigt at skelne mellem fremleje af enkelte beboelsesrum og fremleje af hele lejligheden. Udlejer kan i visse tilfælde modsætte sig fremleje og du risikerer derfor ophævelse af lejemålet, hvis du ikke er opmærksom, jf. herunder.

Fremleje af enkelte beboelsesrum

Du har ret til at fremleje højst halvdelen af lejlighedens beboelsesrum til beboelse. Det samlede antal personer, der bor i lejligheden, må ikke overstige antallet af beboelsesrum, jf. lov om leje.

Fremleje af hele lejligheden

Du har desuden ret til at leje hele lejligheden ud i op til 2 år, når det drejer sig om et midlertidigt fravær på grund af sygdom, forretningsrejse, studieophold, midlertidig forflyttelse o.lign.

Bemærk: Udlejer kan modsætte sig fremleje af hele lejligheden, når der er færre end 13 lejligheder i ejendommen, hvis der flytter flere personer ind end der er værelser, eller udlejer i øvrigt har rimelig grund til at modsætte sig fremlejeforholdet.

Generelt

I hvert tilfælde skal du altid meddele til udlejer, hvem der fremlejes til og vilkårene herfor - uanset om du udlejer hele eller bare en del af lejligheden. Fremlejeaftalen skal være indgået skriftligt, og vi skal have modtaget en kopi af fremlejeaftalen før fremlejemålets begyndelse.

Navneskilte på postkasse, dør m.v. skal altid afspejle navnene på beboerne i lejligheden. Hvis navneskiltene er leveret af os, bestiller og opsætter vi - mod betaling - nye navneskilte.

Hvis der til lejemålet er udleveret en vaskebrik, vil eventuelt forbrug blive afregnet over huslejeopkrævningen. Vi har ingen mulighed for at lave særlige vaskebrikker eller på anden vis håndtere opkrævning af dette eller andet forbrug.

En fremlejekontrakt kan laves på samme lejekontraktsskabelon som en almindelig lejekontrakt – også kaldet standard-lejekontrakt for beboelse, så længe det angives i lejeaftalen, at der er tale om et fremlejeforhold. Vi kan ikke rådgive nærmere, men du kan søge yderligere information på nettet.

Parkering

K
L

Hvad er reglerne for beboerparkeringsordning, betalingsparkering mv.?

Fra den 15. august 2020 er der indført beboerparkering og betalingsparkering på Langenæs, hvilket også omfatter ejendommen P.P. Ørums Gade 34

Garager til leje.

  • Det anlæg man kan se fra ejendommen, ligger indkørslen i Carl Bertelsen Gade mellem nr. 5 og 7 Tlf. 2868 6302
  • Det andet anlæg ligger på Harald Jensens Plads tlf.nr. 7023 1331

K
L

Jeg har fået en parkeringsafgift - kan jeg slippe for at betale?

Det er ikke op til os, at bestemme om du kan slippe for en parkeringsafgift eller ej. Q-park fører tilsyn på parkeringspladser ved flere ejendomme og hele indtægten fra parkeringsafgifter tilfalder dem.

Hvis du mener, at du uretmæssigt er blevet pålagt en parkeringsafgift skal du selv rette henvendelse til Q-park.

I den forbindelse: Hvis du låner din parkeringsplads ud til gæster er du selv ansvarlig for at registrere deres nummerplade i Q-parks app.

K
L

Kan jeg lade gæster parkere ved ejendommen?

Du kan i q-parks app selv udstede tilladelse til gæsteparkering. Du kan udstede gæsteparkering med 2, 6 eller 24 timers gyldighed. Hvis du udsteder med 24 timers gyldighed skal du vente 24 timer efter udløb, før ny tilladelse kan udstedes.

Kontakt os, hvis du ikke har adgang til app'en.

Forbrug

K
L

Brunata Webmon

Med Brunata Webmon kan du løbende følge med i dit forbrug af varme og i de fleste tilfælde også vand.

Hvis der er installeret fjernaflæste målere eller fjernaflæste varmefordelingsmålere i ejendommen. kan du via internettet få stillet forbrugsoplysninger om hidtidigt varmebrug og udvikling deri til rådighed. I langt de fleste ejendomme kan du også se dit vandforbrug.

Hvis du allerede har oprettet dig som bruger på Brunata Online

Via Brunata Online kan du følge dit forbrug fra din computer eller tablet. Du har også mulighed for at følge dit forbrug på din smartphone via Brunatas App.

Hvis du allerede har oprettet dig som bruger kan du logge ind her: online.brunata.com. Har du brug for hjælp til Brunata Online skal du kontakte Brunata på telefon 7777 7000.

Hvis du endnu ikke har oprettet dig som bruger på Brunata Online

Du skal have en aktiveringskode for at kunne oprette dig som bruger på Brunata Online. Vi har sendt dig aktiveringskoden sammen med de(t) seneste forbrugsregnskab(er) eller i forbindelse med din indflytning af lejemålet (hvis denne er sket efter 2019). Hvis du mangler aktiveringskoden eller den er udløbet skal du skrive til os (besvar denne mail), så sender vi koden til dig i løbet af 1-2 arbejdsdage.

Du kan oprette dig som bruger her: https://online.brunata.com/new-user/resident

Har du brug for hjælp til Brunata Online skal du kontakte Brunata på telefon 7777 7000.

K
L

Forbrugsregnskaber

Vi opkræver hver måned et á conto varme- og evt. vand- og elbidrag sammen med din husleje til dækning af din andel af ejendommens udgifter til henholdsvis opvarmning/varmt vand og evt. koldt vand og el.

Én gang årligt opgøres forbruget i et varme- og evt. vand- og elregnskab, hvor forbruget modregnes i de indbetalte á conto beløb. Perioderne for forbrugsregnskaber fremgår din lejekontrakt.

Regnskaberne sendes ud til alle lejere 3-4 måneder efter varme- og vandregnskabets afslutning. Efterbetalings-/tilbagebetalingsbeløb opkræves/modregnes oftest automatisk over/i huslejen via PBS.

Regnskaberne sendes tillige ud til fraflyttede lejere, hvorfor det er vigtigt for fraflyttede lejere at give os besked, hvis der er sket adresse- eller kontoændringer siden flyttesynet.

K
L

Sparetips

Spar på varme, vand og strøm.

Varme, vand og strøm er historisk dyrt og intet tyder på, at det bliver billigere i fremtiden. Du kan med almindelig omtanke spare på varmen, vandet og strømmen. Til gavn for miljøet og glæde for din økonomi.

Læs mere ...

K
L

Sparetips - korrekt udluftning

Læs her, hvordan du udlufter korrekt.

Sådan udlufter du korrekt

  • Luft ud på en energirigtig måde

    Luft ud 2-3 gange om dagen ved at lave gennemtræk i 5-10 minutter. Lad ikke bare et enkelt vindue stå på klem i flere timer i de kolde måneder. Det vil afkøle vægge og andre overflader - og så kræver det langt mere tid og energi at få temperaturen op igen.

    Du bør kun have åbne vinduer hele dagen, når det er mere end 17 grader udendørs.

    Hvis du sover med åbent vindue om natten, køler du ikke kun luften, men også overfladerne i rummet ned. Det er derfor vigtigt, at du varmer rummet op igen i løbet af dagen for at undgå, at der opstår fugtproblemer.

  • Hold en stabil temperatur i hele din bolig

Det er billigere og langt bedre for indeklimaet at have en jævn temperatur på 20-22 grader i hele din bolig. Du kan dog godt natsænke temperaturen i dit soveværelse uden risiko for skimmelsvamp, så længe du hæver temperaturen igen, når du står op om morgenen.

Temperaturforskellen mellem rummene i din bolig bør ikke være mere end 5 grader.

  • Vær opmærksom på termostaterne

    Er du væk i mere end otte timer i træk, kan du med fordel skrue varmen ned på 17-18 grader. Hvis du er væk flere dage, kan du skrue ned på 14 grader, hvis du har det ok med at komme hjem til et koldt hjem. Men sørg for, at temperaturen ikke kommer under 14 grader.

  • Hold badeværelsesdøren lukket

    Når du har været i bad, skal du sørge for, at den fugtige luft kommer helt ud af din bolig. Hvis du åbner badeværelsesdøren, spreder du bare den fugtig luft til resten af boligen. I stedet skal damp og varm luft ud gennem udsugningsanlægget eller et badeværelsesvindue. Du kan også med fordel sørge for at tørre gulv og vægge af efter bad.

Bemærk: Disse råd er generelle og faktiske forhold (byggetekniske forhold, lejemålets beliggenhed og husstandens størrelse og adfærdsmønstre) kan betyde, at du skal agere anderledes.

K
L

Sparetips - korrekt udluftning om vinteren

Læs her, hvordan du udlufter korrekt om vinteren.

Sådan udlufter du korrekt

  • Luft ud kort og intenst

    Om vinteren er det særlig vigtigt at få luftet ud, men du skal gøre det i kortere tid end normalt - du kan nøjes med 5 minutter.

  • Sørg for gennemtræk

    Luk vinduer op i begge sider af boligen, så den "brugte" luft suges ud og frisk erstatningsluft trækkes ind. Ellers når du ikke at skifte al luften ud på kort tid.

  • Luft ud 2-3 gange om dagen

    for eksempel morgen, eftermiddag og aften. Når det er koldt udenfor, og kontrasten mellem kulde og varme er stor, vil der dannes kondens, og derfor er der risiko for vækst af skimmelsvamp og andre fugtskader. Derfor er det vigtigt at lufte ud. Gør det for eksempel til en vane at lufte ud, når du børster tænder. Hvis du har en helt ny termostat behøver du ikke at lukke for varmen i de korte perioder, hvor vinduerne står åbne - men har du en termostat, der er mere end et par år gammel, kan det være en god ide at skrue ned, når du lufter ud. Hvis termostaten føler den kolde luft, vil den gøre, at der sendes ekstra meget varme ud.

  • Husk frisk luft til madlavningen

    Når du laver mad, er det vigtigt at tænde for emhætten og/eller lufte ud efter madlavningen, så den varme fugtige luft bliver suget ud. Der opstår mange partikler ved madlavning, og det er vigtigt, at man forsøger at fjerne disse.
  • Luft ud efter stearinlys

    Stearinlys afgiver store mængder af partikler ved afbrænding. Luft grundigt ud, når du har haft stearinlys tændt.

  • Lad ikke vinduet stå på klem

    Lad ikke bare et enkelt vindue stå på klem i flere timer. Det vil afkøle vægge og andre overflader. Kolde vægge kan give kondens og føre til skimmelsvamp.

  • Læg mærke til om ruderne dugger (for meget)

    Hvis kanten af dug på indersiden af ruden bliver over to centimeter bred, er det tegn på, at du skal lufte mere ud. Tør dug væk med for eksempel køkkenrulle eller klud, så det ikke senere udvikler sig til skimmelsvamp.

  • Læg mærke til lugten i din bolig

    Lugter der indeklemt eller muggent i din bolig, skal du åbne vinduerne lidt oftere.

  • Hold badeværelsesdøren lukket

    Når du har været i bad, skal du sørge for, at den fugtige luft kommer helt ud af din bolig. Hvis du åbner badeværelsesdøren, spreder du bare den fugtig luft til resten af boligen. I stedet skal damp og varm luft ud gennem udsugningsanlægget eller et badeværelsesvindue. Du kan også med fordel sørge for at tørre gulv og vægge af efter bad.

  • Luk lidt ned for udluftningsventiler

    i for eksempel vinduer og døre. I køligt vejr kan der komme for meget frisk luft ind af dem, og så vil det kræve ekstra energi at varme din bolig op. Men husk at åbne for ventilerne igen til foråret.

  • Hold en stabil temperatur i hele din bolig

    Det er billigere og langt bedre for indeklimaet at have en jævn temperatur på 20-22 grader i hele din bolig. Du kan dog godt natsænke temperaturen i dit soveværelse uden risiko for skimmelsvamp, så længe du hæver temperaturen igen, når du står op om morgenen.

    Temperaturforskellen mellem rummene i din bolig bør ikke være mere end 5 grader. Du kan med fordel anskaffe dig et termometer.

  • Vær opmærksom på termostaterne

    Er du væk i mere end otte timer i træk, kan du med fordel skrue varmen ned på 17-18 grader. Hvis du er væk flere dage, kan du skrue ned på 14 grader, hvis du har det ok med at komme hjem til et koldt hjem. Men sørg for, at temperaturen ikke kommer under 14 grader.

Kilde: Arne Elkjær o.a.

Bemærk: Disse råd er generelle og faktiske forhold (byggetekniske forhold, lejemålets beliggenhed og husstandens størrelse og adfærdsmønstre) kan betyde, at du skal agere anderledes.

K
L

Sparetips - korrekt udluftning om vinteren

Læs her, hvordan du udlufter korrekt om vinteren.

Sådan udlufter du korrekt

  • Luft ud kort og intenst

    Om vinteren er det særlig vigtigt at få luftet ud, men du skal gøre det i kortere tid end normalt - du kan nøjes med 5 minutter.

  • Sørg for gennemtræk

    Luk vinduer op i begge sider af boligen, så den "brugte" luft suges ud og frisk erstatningsluft trækkes ind. Ellers når du ikke at skifte al luften ud på kort tid.

  • Luft ud 2-3 gange om dagen

    for eksempel morgen, eftermiddag og aften. Når det er koldt udenfor, og kontrasten mellem kulde og varme er stor, vil der dannes kondens, og derfor er der risiko for vækst af skimmelsvamp og andre fugtskader. Derfor er det vigtigt at lufte ud. Gør det for eksempel til en vane at lufte ud, når du børster tænder. Hvis du har en helt ny termostat behøver du ikke at lukke for varmen i de korte perioder, hvor vinduerne står åbne - men har du en termostat, der er mere end et par år gammel, kan det være en god ide at skrue ned, når du lufter ud. Hvis termostaten føler den kolde luft, vil den gøre, at der sendes ekstra meget varme ud.

  • Husk frisk luft til madlavningen

    Når du laver mad, er det vigtigt at tænde for emhætten og/eller lufte ud efter madlavningen, så den varme fugtige luft bliver suget ud. Der opstår mange partikler ved madlavning, og det er vigtigt, at man forsøger at fjerne disse.
  • Luft ud efter stearinlys

    Stearinlys afgiver store mængder af partikler ved afbrænding. Luft grundigt ud, når du har haft stearinlys tændt.

  • Lad ikke vinduet stå på klem

    Lad ikke bare et enkelt vindue stå på klem i flere timer. Det vil afkøle vægge og andre overflader. Kolde vægge kan give kondens og føre til skimmelsvamp.

  • Læg mærke til om ruderne dugger (for meget)

    Hvis kanten af dug på indersiden af ruden bliver over to centimeter bred, er det tegn på, at du skal lufte mere ud. Tør dug væk med for eksempel køkkenrulle eller klud, så det ikke senere udvikler sig til skimmelsvamp.

  • Læg mærke til lugten i din bolig

    Lugter der indeklemt eller muggent i din bolig, skal du åbne vinduerne lidt oftere.

  • Hold badeværelsesdøren lukket

    Når du har været i bad, skal du sørge for, at den fugtige luft kommer helt ud af din bolig. Hvis du åbner badeværelsesdøren, spreder du bare den fugtig luft til resten af boligen. I stedet skal damp og varm luft ud gennem udsugningsanlægget eller et badeværelsesvindue. Du kan også med fordel sørge for at tørre gulv og vægge af efter bad.

  • Luk lidt ned for udluftningsventiler

    i for eksempel vinduer og døre. I køligt vejr kan der komme for meget frisk luft ind af dem, og så vil det kræve ekstra energi at varme din bolig op. Men husk at åbne for ventilerne igen til foråret.

  • Hold en stabil temperatur i hele din bolig

    Det er billigere og langt bedre for indeklimaet at have en jævn temperatur på 20-22 grader i hele din bolig. Du kan dog godt natsænke temperaturen i dit soveværelse uden risiko for skimmelsvamp, så længe du hæver temperaturen igen, når du står op om morgenen.

    Temperaturforskellen mellem rummene i din bolig bør ikke være mere end 5 grader. Du kan med fordel anskaffe dig et termometer.

  • Vær opmærksom på termostaterne

    Er du væk i mere end otte timer i træk, kan du med fordel skrue varmen ned på 17-18 grader. Hvis du er væk flere dage, kan du skrue ned på 14 grader, hvis du har det ok med at komme hjem til et koldt hjem. Men sørg for, at temperaturen ikke kommer under 14 grader.

Kilde: Arne Elkjær o.a.

Bemærk: Disse råd er generelle og faktiske forhold (byggetekniske forhold, lejemålets beliggenhed og husstandens størrelse og adfærdsmønstre) kan betyde, at du skal agere anderledes.

K
L

Sparetips - mininer skimmelsvamp og mug

Læs mere om, hvad du kan gøre for at minimere skimmelsvamp og mug.

Sørg for at holde boligen tør. Så kan du i de fleste tilfælde undgå skimmelsvamp og mug. Du kan holde luftfugtigheden nede i hjemmet ved at følge disse gode råd:

  • Sørg for at lufte godt ud – lav gennemtræk i boligen 5-10 minutter flere gange dagligt. Du skal være ekstra omhyggelig med udluftningen på badeværelset og i køkkenet, når du har været i bad eller laver mad.

  • Sørg altid for at bruge emhætten, når du laver mad. Tjek at udsugning og aftræk virker som det skal.

  • Hæng tøj til tørre udenfor eller brug en tørretumbler med kondensvirkning eller aftræk til det fri.

  • Hold den samme temperatur i alle rum i hjemmet. Temperaturen må ikke være lavere end 18 grader.

  • Hold friskluftsventiler i vinduesrammer og vægge åbne, og se om aftrækskanaler og udsugningsventiler fungerer og er rene. Kontakt os hvis du er i tvivl.

  • Skimmelsvampe kan gro i støv, hvis der er tilstrækkelig fugt, og ophobet støv kan indeholde svampesporer og andre svampedele, der kan genere allergikere. Jævnlig støvsugning fjerner svampedele og grobunden for nye svampe.

  • Hvis boligen er ældre eller dårligt isoleret, vil man ofte opleve at ydervæggene er betydeligt koldere end de indre vægge. I disse tilfælde er det vigtigt ikke at placere møbler med fast bagside op ad væggen. Vi anbefaler min. 10 cm. mellem væg og møbel for at sikre luftcirkulation og undgå kondens.

  • Husk at tørre vægge og gulv i baderum af med en skraber eller et håndklæde. Hæng håndklædet til tørre udendørs.

  • Hvis der opstår vandskade, skal du sørge for at kontakte os, så skaden kan blive udbedret hurtigst muligt.

Bemærk: Disse råd er generelle og faktiske forhold (byggetekniske forhold, lejemålets beliggenhed og husstandens størrelse og adfærdsmønstre) kan betyde, at du skal agere anderledes.

K
L

Sparetips - strøm

Spar på strømmen.

Strøm er blevet forfærdelig dyrt. Hvis du har lavet en aftale med timeafregnet el kan du med stor fordel planlægge dit forbrug i forhold til, hvornår el-prisene er lavest.

Der er flere gode oversigter og også en del apps, se f.eks.

Sådan sparer du på din elregning

– 9 skarpe spareråd

1. Sluk lyset

Husk at slukke lyset, når du forlader et rum.

2. Brug LED-pærer

Skift halogenspots og glødepærer ud med LED. En LED-pære bruger kun 25 % af den strøm, en glødepære bruger. Og så holder den 10-15 gange længere.

3. Drop Standby

Sluk helt for de el-apparater, du ikke bruger. En familie bruger i gennemsnit 400 kWh om året alene på standby.

4. Glem forvarme, og husk eftervarmen

Undgå at forvarme ovnen, hvis det ikke er nødvendigt. Til gengæld kan du med fordel udnytte eftervarmen. Faktisk kan du roligt slukke 5-10 minutter før, maden er færdig, så sparer du op til 25 % af den strøm, du ellers ville have brugt.

5. Hold 5 grader i køleskabet og -18 grader i fryseren

For hver grad du sænker temperaturen i køleskabet, stiger elforbruget med 5 %. Og for hver grad, temperaturen i din fryser kommer under – 18 °C, stiger dit elforbrug med 2-3 %.

6. Brug tørresnoren

Brug den udendørs tørresnor, når vejret tillader det. Skifter du tørretumbleren ud med tørresnoren én gang om ugen, sparer du ca. 130 kWh om året.

7. Centrifugér dit tøj

Vælg at centrifugere tøjet ved den højest mulige hastighed før selve tørretumblingen. Centrifugering har et meget lavt strømforbrug og reducerer tørretiden betydeligt.

8. Fyld maskinerne, og skru ned for temperaturen

Fyld vaske- og opvaskemaskinen helt op, vask ved lave temperaturer og drop kogevasken. 60 °C er nok til at vaske rent, og til en kulørt vask kan du nøjes med 30 °C i stedet for 40 °C. Brug de korteste programmer på opvaskemaskinen og de laveste temperaturer. Hvis opvasken klares ved 50/55 °C, bruger du 10-20 % mindre strøm end opvask ved 65 °C.

9. Skær ned på dit computerforbrug

En gennemsnitlig gamercomputer bruger 1400 kwh om året, og med de prisstigninger, der er varslet nu, vil det koste ca. 1400 kroner mere om året per gamercomputer. Det er derfor oplagt at mindske forbruget ved simpelthen at spille mindre.

Bemærk: Disse råd er generelle og faktiske forhold (byggetekniske forhold, lejemålets beliggenhed og husstandens størrelse og adfærdsmønstre) kan betyde, at du skal agere anderledes.

K
L

Sparetips - vand

Spar på vandet

Der er mange grunde til at spare på vandet - der er en af vores vigtigste ressourcer.

Du kan være med til at spare på vandet. Det er få ting du skal ændre, for at nedsætte dit vandforbrug.

  • Hold øje med dit forbrug.

    Der er mange fordele ved at aflæse vandmåleren jævnligt - gerne hver 14. dag. For det første får du et godt overblik over boligens forbrug, men samtidig afslører måleren utætheder i vandledninger, toiletter der "løber" og dryppende vandhaner.

  • Brug vandsparebruser - så reducerer du vandmængden til bad med ca. 40%.

    Det er en god idé at sætte vandbesparende perlatorer (en luftindblander) på alle vandhaner.

  • Hold øje med vandspild fra løbende toiletter. Et løbende toilet kan betyde meget spildt vand i døgnet:

    Løber, så det er svært at se: 275 liter/døgn – 100 m3/år - ca. 6.300 kr./år.

    Løber, så det ses: 550 liter/døgn – 200 m3/år - ca. 12.600 kr./år.

    Løber, med uro på overfladen: 1.100 liter/døgn – 400 m3/år - ca. 25.200 kr./år.

  • Dryppende vandhaner kan spilde rigtigt meget vand i døgnet:

    Langsomt dryp (ca. 1 dråbe pr. sek.): 20 liter/døgn – 7 m3/år - ca. 500 kr./år.

    Hurtigt dryp: 80 liter/døgn – 30 m3/år - ca. 1.800 kr./år.

    Løber med tynd stråle: 275 liter/døgn – 100 m3/år - ca. 6.300 kr./år

  • Fyld altid vaske- og opvaskemaskinen op. Det sparer både el og vand.

  • Luk for vandet ved hårvask, indsæbning og tandbørstning. En tandbørstning med løbende vandhane kan betyde 5.000 - 7.000 liter vand pr. år - blot for en person. Det svarer til mellem ca. 315 og 440 kr./år.

Bemærk: Disse råd er generelle og faktiske forhold (byggetekniske forhold, lejemålets beliggenhed og husstandens størrelse og adfærdsmønstre) kan betyde, at du skal agere anderledes.

K
L

Sparetips - varme

Spar på varmen.

Det kan blive dyrt at skrue ned for varmen

Desværre er det ikke bare et spørgsmål om at skrue ned for varmen, lukke den i enkelte rum eller undlade at lufte ud. Forkert adfærd kan faktisk øge forbruget eller medføre skader på lejemålet.

Sådan indstiller du din radiator korrekt

Når du indstiller dine radiatorer og termostater korrekt, får du først og fremmest en mere stabil rumtemperatur og et mere behageligt indeklima. Desuden sparer du penge på din varmeregning.

  • 21 grader

    Den ideelle rumtemperatur er 21 grader. Hvor meget din termostat skal stå på for at opnå 21 grader, kan variere fra bolig til bolig. Du må derfor prøve dig frem.

    For hver grad du hæver temperaturen, stiger dit varmeforbrug med cirka fem procent. Det kan derfor godt betale sig at holde øje med temperaturen og bruge lidt tid på at indstille radiatorerne korrekt.

  • Sørg for en ensartet temperatur

    Ved at have en ensartet temperatur i alle boligens rum, slipper du for varmetab til for eksempel det kolde bryggers. Selvom du husker at lukke døren til husets kølige rum, vil der nemlig stadig trænge kold luft derfra til de tilstødende rum.

    Den kolde luft vil få de tændte radiatorer i de opvarmede rum til at arbejde en lille smule hårdere, end de ellers skulle. Dermed bliver besparelsen på at undgå opvarmning af enkelte rum ofte forsvindende lille på bundlinjen.

    Er der rum i din bolig, som du ikke ønsker at opvarme, bør du altid lukke døren ind til rummet - og du bør aldrig sænke temperaturen til under 18 grader. Ellers kan der opstå problemer med kondens, fugt og skimmel.

  • Dæk ikke din radiator

    Mange radiatorer bliver ikke udnyttet korrekt, fordi de bliver forhindret i at fordele varmen optimalt. For eksempel fordi de er tildækket af en sofa eller der hænger gardiner ned foran. Det bremser varmen i at fordele sig ud i lokalet, og du opnår ikke fuld varmeeffekt af din tændte radiator på trods af, at den er indstillet korrekt.

    Sørg i stedet for, at varmen kan komme ud i rummet ved ikke at dække dine radiatorer til. Så får du mest gavn af dem.

  • Mange sænker temperaturen i hjemmet om natten eller om dagen, når de ikke er hjemme. Det er naturligvis en god metode til at spare på varmeregningen, men kun hvis du ikke skruer for langt ned.

    Bliver rumtemperaturen mere end 3 grader lavere, vil dine radiatorer nemlig skulle arbejde ekstra meget for igen at opnå et behageligt indeklima. Dermed bliver besparelsen på at sænke temperaturen brugt på en ekstraudgift til at genopvarme boligen.

  • Husk at lufte ud

    For at skabe et godt og sundt indeklima er det vigtigt, at du lufter ud med gennemtræk i cirka 5 minutter flere gange om dagen. Husk at skrue ned for hver enkelt radiator imens og tænd igen på den korrekte indstilling, når du er færdig.

    Det kan være fristende i stedet at lade et vindue stå på klem hele dagen, men i forhold til varmeregningen er det sjældent en god idé. Når et vindue står åbent hele dagen, vil det nemlig resultere i afkøling af vægge og andre overflader. Det gør det sværere at genopvarme hele rummet efterfølgende. Den samlede mængde forbrugte energi vil således være større, end hvis du i stedet blot lufter ud kortvarigt.

Bemærk: Disse råd er generelle og faktiske forhold (byggetekniske forhold, lejemålets beliggenhed og husstandens størrelse og adfærdsmønstre) kan betyde, at du skal agere anderledes.

Udlejning

K
L

Fremleje og anmeld flytning til udlandet (udrejse)

Du skal anmelde udrejse, hvis du har planer om at opholde dig i udlandet. Du har pligt til at anmelde udrejse, hvis du skal opholde dig i udlandet i mere end seks måneder.

Hvis du opholder dig mindre end seks måneder i udlandet, kan du bede kommunen om fortsat at være registreret med bopæl i Danmark. Det kræver, at du har fuld rådighed over din bolig, hvilket vil sige, at den ikke må være fremlejet, lånt eller lejet ud.

Har du ikke fuld rådighed over boligen, kan du bede kommunen om at lave en konkret vurdering af, om du stadig kan være registreret med bopæl i Danmark under dit ophold i udlandet.

Vær opmærksom på, at en flytning til Grønland ikke betragtes som en fraflytning til udlandet. Flytningen skal anmeldes til tilflytningskommunen i Grønland som en almindelig flytning.

K
L

Kan man blive skrevet på en venteliste til lejemål?

På grund af bl.a. persondataforordningen har vi ingen ventelister eller andet til vores lejemål.

Vi henviser til ekona.dk og boligportal.dk, hvor ledige lejemål annonceres.

K
L

Underskrift ved VismaAddo

Vi har indgået et samarbejde med VismaAddo, som gør det muligt at underskrive bl.a. lejekontrakter med digital underskrift med NemID / MitID. Dette sker online, hvilket gør at indhentning af underskrifter foregår hurtigt, nemt og sikkert. Af samme grund vil VismaAddo kunne stå som afsender på kommunikation fra os.

Digital underskrift på lejekontrakter

Når en lejekontrakt skal underskrives, modtager du derfor en e-mail med et link til en side, hvor lejekontrakten samt øvrige relevante dokumenter kan læses og downloades, hvis dette ønskes. Når dokumenterne er gennemlæst, underskriver lejeren med sit NemID / MitID.

Når vi herefter ligeledes underskriver digitalt modtager aller parter den underskrevne lejekontrakt samt øvrige dokumenter pr. e-mail.

Hør fra vores nuværende og tidligere lejere.