Hvad er en konto for indvendig vedligeholdelse?
- Begrebet "konto for indvendig vedligeholdelse" refererer til en økonomisk konto, hvor der afsættes midler til vedligeholdelse af lejemålets indre med hvidtning, maling, tapetsering og behandling af gulve (dog ikke fuldslibning), jf. § 111, stk. 2 i lov om leje.
- Dette er relevant i forbindelse med lejeaftaler, hvor udlejeren har pligt til at vedligeholde lejemålet indvendigt.
- Saldo på lejemålets konto for indvendig vedligeholdelse følger lejemålet, jf. § 117, stk. 6 i lov om leje.
Lovgrundlaget: Lov om leje § 117
- Ifølge § 117 i "Lov om leje" skal udlejeren i hvert regnskabsår afsætte et bestemt beløb pr. m² bruttoareal på en vedligeholdelseskonto for lejligheden til opfyldelse af den indvendige vedligeholdelsespligt. Beløbene afsættes månedsvis og beløbet reguleres én gang årligt.
- Når udlejeren har afholdt udgifter til indvendig vedligeholdelse, kan disse fradrages på vedligeholdelseskontoen. Udlejeren skal give lejeren en skriftlig opgørelse over de afholdte udgifter og oplysning om, hvilket beløb der herefter er til rådighed på kontoen.
Lejerens rettigheder og pligter (Lov om leje § 118)
- Ifølge "Lov om leje" er der specifikke regler for lejers adgang til at bruge midler fra kontoen for indvendig vedligeholdelse:
- Krav om vedligeholdelse: Lejeren kan kræve, at udlejeren foretager indvendig vedligeholdelse, når det er nødvendigt, og udgiften kan afholdes af det beløb, der er til rådighed på vedligeholdelseskontoen (§ 118, stk. 1).
- Anvendelse af overskydende beløb: Hvis saldoen på vedligeholdelseskontoen overstiger et beløb svarende til de seneste 3 års samlede hensættelser, kan lejeren anmode om, at dette overskydende beløb anvendes til andre rimelige og hensigtsmæssige vedligeholdelsesarbejder i lejligheden. Det er dog en betingelse, at lejligheden fremtræder i velvedligeholdt stand, for så vidt angår indvendig vedligeholdelse (jf. Lov om leje § 118, stk. 2).
- Begrænsninger ved opsigelse: Hvis lejeaftalen er opsagt af en af parterne, kan lejeren ikke fremsætte krav efter de ovennævnte bestemmelser (jf. Lov om leje § 118, stk. 3).
Udførelse af vedligeholdelsesarbejde
- Når den indvendige vedligeholdelsespligt påhviler udlejeren, har udlejeren ret til at vælge, hvordan og hvem der skal udføre arbejdet. Lejeren kan derfor ikke kræve selv at udføre arbejdet eller vælge, hvilke håndværkere der skal gøre dette.
Materialer og indkøb
- I "Lov om leje" er der ikke specifikke detaljer om, hvilke materialer der kan købes via kontoen for indvendig vedligeholdelse, eller hvor og hvordan disse materialer skal købes. Lovgivningen fokuserer primært på selve vedligeholdelsespligten og administrationen af vedligeholdelseskontoen.
- Generelt set dækker midlerne fra vedligeholdelseskontoen udgifter til materialer og arbejde, der er nødvendige for at opretholde lejemålets indvendige stand, herunder maling, tapetsering og lignende vedligeholdelsesarbejder. Det er typisk udlejerens ansvar at sørge for, at vedligeholdelsen udføres, og at de nødvendige materialer indkøbes, medmindre andet er aftalt i lejeaftalen.
- Hvis der er specifikke aftaler eller regler i din lejeaftale om køb af materialer via vedligeholdelseskontoen, skal disse følges. Det er altid en god idé at have klar kommunikation med udlejer om disse detaljer for at undgå misforståelser.
Vigtigheden af skriftlige aftaler
- Det understreges, at enhver aftale om indvendig vedligeholdelse skal være skriftligt bekræftet af både lejer og udlejer. Skriftlige aftaler sikrer ikke kun klarhed mellem parterne, men tjener også som dokumentation i tilfælde af uoverensstemmelser.